گفت و گویی در خصوص اختلال سوگ با سرکار خانم الهام قنبری در بستر فضای مجازی، برگزار شد.

سرکار خانم الهام قنبری در ابتدای سخنان خود به تشریح علایم اختلال سوگ پرداخت و گفت: این اختلالات شامل: اختلال کارکرد در زندگی روزانه، بی قراری، احساس پوچی و ملال، خشم و نفرت، بی خوابی یا پرخوابی، کاهش و افزایش خواب و کاهش میل جنسی می باشد.

وی همچنین از اختلال در توجه و حافظه، نشخوار فکری، نپذیرفتن مرگ،  بی حسی و کرخی، مقصر دانستن خود، بی اعتمادی به دیگران، تمایل به مرگ و رسیدن به فرد از دست رفته، احساس تنهایی، سردر گمی در هویت وبی انگیزگی به زندگی به عنوان دیگر علایم اختلال سوگ یاد کرد.

وی در ادامه افزود: علاوه بر این موارد علایم جسمانی مثل ناراحتی ها ی گوارشی، قلبی و سر درد نیز بر اختلالات سوگ دلالت دارند.

به گفته سرکار خانم قنبری اختلال سوگ پنج مرحله دارد که عبارتند از: انکار، خشم، حسرت و چانه زنی، افسردگی و در نهایت پذیرش.

وی تأکید کرد:‌ در کنار فرد سوگوار باشید و همدلی کنید. کسی را مجبور نکنید این مراحل را سریعتر طی کند چرا که به طور معمول شش ماه تا یک سال زمان لازم است تا فرد بتواند به زندگی عادی خود باز گردد و این کار شما نوعی خشونت محسوب می شود.

خانم قنبری ادامه داد:برای جلوگیری از اختلالات سوگ در مراسم عزاداری شرکت کنید وضمن تخلیه هیجانات با فرد سوگوار همدردی کرده، با او صحبت کنید و شنوای خوبی برای صحبت هایش باشید.

به گفته وی در شرایط کنونی که ویروس کرونا زندگی معمول را مختل کرده با استفاده از فضای مجازی و تماس ها ی تصویری می توانید به آرامش خود و فرد سوگوار کمک کنید.