گفت و گو با سرکار خانم دکترسارا سپاسی، روان شناس و روان درمانگردر خصوص افسردگی مادران

سرکار خانم دکترسارا سپاسی در ابتدای سخنان خود غم، ناامیدی ، زودرنجی، تحریک پذیری، عدم انرژی در طول روز، بی قراری و بی تابی و یا برعکس کندی روانی ، حرکتی و همچنین کاهش قدرت تفکر منطقی، ضعف حافظه، اختلالات خواب و تغییر اشتها را از جمله نشانه های افسردگی برشمرد و افزود: گاهی تفکرات خطرناکی در خصوص مرگ به این نشانه ها اضافه می شود.

وی در ادامه و در خصوص علت شیوع افسردگی ، گفت: اگرهر کدام از سه بعد سلامت انسان شامل: زیستی، روانی و یا اجتماعی دچار مشکل شود، فرد دچار افسردگی می شود.

وی نقش ژنتیک در بروزافسردگی را پنجاه در صد دانست و افزود:

با توجه به آنکه ۸۰ درصد مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار افسردگی می شوند به این بیماری سرماخوردگی روانی گفته می شود و افراد باید در این زمینه هرچه سریعتر و بدون خجالت از متخصصان کمک تخصصی گرفته تا آسیب کمتری ببینند.

خانم دکترسپاسی در ادامه گفت و گو به افسردگی پس از زایمان به عنوان یکی ار انواع شایع افسردگی اشاره کرد و گفت: علت افسردگی پس از زایمان مشکلات زیستی و هورمونی بوده که با حمایت های روان شناختی مانند، حمایت عاطفی همسر ، کاهش فشارهای محیطی و کمک به اصلاح الگوی خواب مادر، درمان خواهد شد.

وی در ادامه به سه دوره گذار از اضطراب در خانواده اشاره کرد و گفت: تولد اولین فرزند، هنگامی که اولین فرزند وارد اجتماع می شود و در نهایت جدایی فرزندان از خانواده یا سندروم آشیانه خالی سه دوره ای هستند که فشار روانی بر روی خانواده به خصوص مادر زیاد است و احتمال افسردگی در این دوران ها بیشتراست.

خانم دکترسپاسی در پایان تاکید کرد: مادران باید بیشتربه خود بها بدهند و برای توانمند سازی خود تلاش کنند.

وی توصیه کرد کمی خود خواه بوده و بدون عذاب وجدان از فرسودگی و افسردگی خود جلوگیری کنید.